Behandlingar

Undersökning och diagnos inleder all behandling

Första behandlingstillfället inleds alltid med en grundlig genomgång av problemets uppkomst och förlopp. Innan en behandling sätts in är det även viktigt att gå igenom om det funnits tidigare besvär eller andra skador. Genom att genomföra olika tester kan skadans art och lämplig behandlingsmetod bestämmas. Eventuella sjukdomar kan också påverka val av behandlingsmetod.

Massage

För att resultatet av en specifik behandlingsmetod ska bli så bra som möjligt inleds ofta behandlingen med massage för att mjuka upp spänd muskulatur. Massage kan även ge smärtlindring och avslappning i spända muskler efter en specifik behandling. Massage är allmänt välgörande då viktiga hormoner frigörs och kan vara verksamt mot stress och andra besvär.

Ledmanipulation

Ledmanipulation används för att frigöra låsningar i rygg och nacke. Ger snabb smärtlindring och återställd rörelseförmåga.

Stötvåg

Stötvågsbehandling (radial) är en effektiv behandlingsmetod som används vid hälsporre, musarm, tennisarmbåge, löparknä, hopparknä, hälseneinflammation, tendinos, benhinneinflammation, trochanterit och kalkaxel. Behandlingsmetoden är även effektiv vid behandling av andra skador i axlar och rygg.

Stretching

Stretching är en behandlingsmetod som är lämplig vid muskelstelhet och för att behålla eller öka muskelns rörlighet. Stretching är även bra för muskelns återhämtning efter träning eller skada.

Laser

Laser används som behandlingsmetod för att stimulera läkningsprocessen på cellnivå.

Behandlingsmetoden används med framgång vid behandling av exempelvis hälsporre, tennisarmbåge, hälsenebesvär och för ”Iphonetumme”.

Behandlingen är smärtfri.

Diatermisk ström

Diatermisk ström ger värme djupt i muskel och förbättrar på så sätt genomblödningen och mjukar upp vävnaden.
För olika former av idrottsskador som löparknä och golfarmbåge ger behandlingsmetoden mycket bra resultat. Även hälsporre, hälsenebesvär och musarm behandlas framgångsrikt med diatermisk ström.

Nålbehandling/Dry needling

Smärtbehandling med nålar är en effektiv behandlingsmetod vid myofasciell muskulär smärta, dvs smärta i bindvävnaden som omger muskeln.
Behandling med nålar ger även snabb lindring vid olika spänningstillstånd som förekommer vid till exempel nackspärr, ryggskott, axelbesvär och musarm. Även så kallade triggerpunkter behandlas effektiv med denna metod.

Elbehandling

Elbehandling med diadynamisk ström har god effekt på muskelbristningar, sträckningar, stukningar och svullnader. Behandlingsmetoden har även en  smärtlindrande och avslappnande verkan.

Kinesotape

Tejpning är en behandlingsmetod som passar vid olika smärttillstånd, idrottsskador och arbetsplatsrelaterade besvär.
Kinesotapen stabiliserar leder och aktiverar muskelfunktionen i den skadade kroppsdelen. Hälsenebesvär, hälsporre, tennisarmbåge, axelbesvär och knäskador är exempel på tillstånd då tejpning kan ge mycket bra resultat.

Övningar – träning på recept

Träning och  rehabilitering är viktigt för att återställa funktionen i muskler och leder efter skador och är ofta en del av behandlingen för att uppnå ett långsiktigt resultat.