Symtom

Symtom där det finns effektiv behandling

Generellt gäller att en diagnos ställs vid första besöket och därefter tas beslut om lämplig behandling. Det är ofta viktigt att snabbt få behandling, för bästa resultat.

Här är vanliga besvär som du kan få framgångsrik behandling för och rådgivning.

Huvudvärk

Särskilt spänningshuvudvärk är ofta relaterat till monotona arbetsmoment och bristande ergonomi. Behandlas med massage, laser, råd om träning och ergonomi på arbetsplatsen.

Nack- och axelbesvär

Besvär i ryggen övre delar och axlar beror ofta på att vi utsätter kroppen för påfrestningar i jobbet och på fritiden.

Tennisarmbåge

Smärta i armbågen,  in eller utsida, och musarm. Ofta orsakat av  överansträngning i jobb och träning. Nacke, skuldra, bröstrygg och handled kan hänga ihop med armbågsproblemet och helheten undersöks och behandlas i sådana fall.

Ryggskott

Ryggskott är ett mycket vanligt förekommande besvär som drabbar 80 procent av alla över 50 år. Kan vara akut eller kroniskt och olika behandlingstekniker kombineras för bästa resultat.

Muskelskador

Muskelskador beror ofta på yttre påverkan eller bristningar på grund av överbelastning. Dessa skador är vanliga inom exempelvis idrott. Behandlas beroende på skadans art till exempel med dry needling, stötvåg, värmebehandling, elterapi, laser,  tejpning.

Ischias

Ischias upplevs som utstrålande  känslor i säte och ben med smärta i olika grad. Äkta Ischias beror som regel på en diskskada som trycker mot nerven, men det kan även vara en mildare form som beror på krampande muskler och triggerpunkter som orsakar symptomen.

Löparknä

Hopparknä, Patello- femoralt smärtsyndrom PFSS. Besvär i knäleden med smärta som det dominerande symptomet uppstår oftast som överbelastningsskada i samband med idrott och träning, ofta i samband med ändringar i träning, byte av löparskor och liknande.

Stukning och hälsporre

Stukning, hälsenebesvär, hälsporre, plantar fascit  är åkommor som kan vara mycket besvärande. Behandlas med Laser,  elterapi, tejp och träningsråd.